Better a cruel truth than a comfortable delusion ...
Home Anime / e-Story Story Santai Tutorials All bout d Braces Relationship

Sunday, September 7, 2014

10 Days Challenge [Day 5 / 5 Foods]

hyeppp.....

ny merupakan entry untuk hari ke-lima tentang 10 Days Challenge ... dengan tajuknya
10 Days Challenge [Day 5 / 5 Foods]....

so, here we go....

1. Puding Karamel Gula Hangus



i am craving right now.... Semasa cuti mid sem hari tu, dah mintak mak tolong buatkan sebab memang teringin nak makan... tapi ada jer problems.. last-last sampai ke sudah tak merasa.... hurmm.. nak buat tak reti... 

so, for those yang nak resepi Puding Karamel Gula Hangus tu, meh jenguk blog akak ni --> ctliyana86.. yummy...! 

Teringat dulu sewaktu berpraktikal di Kota Bharu... masa tu bulan Ramadhan, so, tiap-tiap petang memang saya dan kawan-kawan akan pergi ke bazar Ramadhan untuk cari makanan berbuka puasa nanti.. and of koz lah, saya akan beli makanan feveret saya ni... 

2. Kek Batik

Tadi baru lepas makan kek batik... my classmate bawak, mak dia yang buatkan... hehe... lepas jugak kempunan..



kalau saya buat, tak de lah secantik macam dalam gambar tu... kebiasaanya biskut tu memang akan hancur... haha... korang nak resepi? meh jenguk blog akak rooftopqueen ... ^_^

3. Benjo ( Ekspress )

Bukan burger, tapi Benjo?? Mesti korang semua tau kan benjo tu apa... tipu ah kalau tak tau.. haha.. saya suka makan benjo waktu breakfast.. and orang yang selalu masakkan untuk saya, mesti lah adik saya.. dia kan rajin.. haha.. kenapa saya tulis ekspress, sebabnya korang tak payah pergi kedai beli roti burger yang bulat tu.... haha

nah, resepi Benjo ekspress : 

bahan-bahan yang diperlukan : 
- Roti Sandwich ( yang 4 segi tu )
- Mayonis
- Sos Cili
- Telur 
- Marjerin 

first, korang goreng telur tu.. terserah sama ada nak wat style telur dadar (jangan tambah garam pulak) or telur mata kerbau.... biasanya saya buat style telur mata kerbau jer, sebabnye malas nak kacau rata telur tu... 

second, sapukan marjerin pada roti dan gorengkan dia... 

third, sapu lah mayonis dan sos cili pada roti yang dah siap digoreng.. Pastu, apitkan telur goreng di bahagian tengah... tambah lah tomato, timun or, sayur ... ikut citarasa... k, siap? jom makan...  

***sory gambar xde... tak sempat snap pic, benjo dah habis ditelan.... 

4. Popia Nestum

Bulan Syawal dah habis kan.. kalau tak, mesti penuh kuih raya Popia Nestum ny orang duk jual... kalau hari-hari biasa macam ni, memang susah lah nak dapat... so, at the end... baik buat sendiri.. bukan susah pun.... 

nak resepi?? meh jenguk blog akak ni pulak.... -->  Saye Punye Belog 



**bila tah nak try buat sendiri popia nestum.... haduii, busy sokmo gayanya.... 

5. Kerang

last but not least... kalau semua family ada kat rumah, memang saya akan ajak ayah pergi beli kerang... pastu, masak dan makan ramai-ramai... toksah duk kata lah... memang satu periuk penuh pun tak cukup ni... haha



nak resepi?? alah, senang jer nak buat.....tak percaya?? mai...
jom pakat usha blog akak  myaida-incrediblerecipes  ...

Challenge ni takde expiry date tau, so pada sesiapa yang nak join jugak, boleh refer entry sana ------> 10 Days Challenge ....

have fun.....
^_^

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...